Tankarin majakkaan voi tutustua kesäisin majakkapäivinä. Tankarin majakkaa hallinnoi Väylävirasto. Majakka toimii ensisijaisesti merenkulun turvalaitteena ja on yhä käytössä, joten linssistö on suljettu yleisöltä. Majakkaesittelyt vain oppaan kanssa. Ryhmäkoko on max. 6 henkilöä. Yli 15-vuotiailta majakkamaksu 6€.
Ennen Tankarin majakan rakentamista saarella oli kalastajien ylläpitämä ‘loisto’ (lysanhus). Kyseessä oli pieni mökki, jossa oli ikkunat merelle päin ja pyöreä tulisija keskellä huonetta. Tulen antaman valon avulla merenkulkijat suunnistivat pimeässä. Saaressa olleet kalastajat huolehtivat vuorollaan tulen ylläpidosta. Kokkola vaurastui ja laivaliikenne vilkastui, jolloin kaupungin edustalle alettiin kaivata kunnollista valomajakkaa.
Vuonna 1888 luotsilaitos tilasi helsinkiläiseltä Osbergin konepajalta rautaisen majakkatornin valolaitteineen. Rautaelementit valmistettiin Saksassa. Peltikuorinen torni on rakennettu ilman välitasanteita ja sen kierreportaissa on 122 askelmaa. Lyhdyn valokorkeus maasta on 27,5 metriä. Pariisilaisen Henry Lepauten tehtaan valmistama valolaite oli aikansa tehokkaimpia, sen valo kantoi 13 meripeninkulman päähän. Majakka sytytettiin ensimmäisen kerran 15.10.1889.
Kesällä 1903 Tankariin hankittiin koneellinen sumumerkinantolaitos. Sakealla säällä annettiin äänimerkkejä myös pienillä dynamiittipanoksilla. Pommi piti jysäyttää joka kymmenes minuutti, niin kauan kuin sumua riitti. Joskus sumu ei hälvennyt viikkokausiin.
Majakka sähköistettiin vuonna 1961, jolloin valokiilan kantomatka enemmän kuin kaksinkertaistui 27,5 meripeninkulmaan (50,9 km). Majakka on edelleen toiminnassa ja se on Suomen valovoimaisin majakka.